Boycot in Westelijke Balkan tegen stijgende supermarktprijzen

Door ThimoJongeneel
Boycot in Westelijke Balkan tegen supermarkten
Home » Boycot in Westelijke Balkan tegen stijgende supermarktprijzen

De consument in de Westelijke Balkan heeft er genoeg van! Overal in de Balkanregio hebben mensen zich aangesloten bij een groeiende beweging van protesten. De boycot in de Balkan is bedoeld om te protesteren tegen de stijgende prijzen en de toenemende kosten van levensonderhoud.

Wat begon in Kroatië met de actie “Halo, inspektore” heeft zich razendsnel verspreid naar andere landen zoals Bosnië en Herzegovina, Noord-Macedonië, Montenegro en Servië.

Deze collectieve kracht van consumenten laat zien dat de Balkan zich niet langer de kop laat gek maken door de steeds hogere prijzen in winkels en supermarkten. Dit is niet zomaar een tijdelijk protest—dit is een massale oproep tot verandering.

En met resultaat: de eerste boycot in Kroatië leidde tot een daling van maar liefst 44% in de retailomzet, en het lijkt erop dat dit nog maar het begin is.

Boycot in Kroatië: het startpunt

Boycot tegen supermarkten in Westelijke Balkan

In Kroatië bereikte de inflatie in december 2024 maar liefst 4,5%, het hoogste in de eurozone. Dit was het startpunt voor de “Hallo, Inspecteur” beweging, die opriep tot een boycot van supermarkten.

Op 24 januari begon de consumentenboycot in Kroatië, geleid door de Facebook-groep “Halo, inspektore”. Het idee was simpel: een dag lang helemaal geen aankopen doen. Dit protest, gesteund door consumentenbeschermingsgroepen, vakbonden en zelfs politieke partijen, bleek een schot in de roos. Volgens de Kroatische Belastingdienst daalde de omzet die dag met maar liefst 29%. De detailhandel voelde het nog harder met een afname van 44%.

Dit laat zien dat consumenten in Kroatië, en inmiddels de hele Westelijke Balkan, hun koopkracht effectief kunnen gebruiken om aandacht te vragen voor de steeds stijgende prijzen. Premier Andrej Plenković gaf zelfs toe dat de boodschap van de burgers luid en duidelijk was. Hij zei dat de regering bij het opstellen van nieuwe maatregelen rekening zou houden met dit signaal.

Toch blijven consumenten verdergaan. Want hoewel de overheid de prijzen van enkele basisproducten heeft bevroren, is dat voor veel mensen niet genoeg.

Boycot verspreidt naar de Westelijke Balkan

Nadat de boycot begon in Kroatië, verspreidde het zich al snel naar andere landen in de Balkan. De situatie is overal hetzelfde: consumenten voelen de druk van stijgende prijzen, terwijl lonen achterblijven.

Boycot in Bosnië en Herzegovina

In Bosnië en Herzegovina werd een boycot aangekondigd voor 31 januari, waarbij de organisatoren opriepen om op die dag geen enkele aankoop te doen en vooraf al het nodige in huis te halen. Hiermee willen zij de regering onder druk zetten om de inflatie te beperken, het minimumloon te verhogen en de levensstandaard te verbeteren.

Boycot in Noord-Macedonië

Ook in Noord-Macedonië roepen burgers op tot een boycot, waarbij ze specifiek de supermarkten in het vizier nemen. De oppositiepartij SDSM geeft de schuld aan de regering voor het niet aanpakken van de prijsstijgingen, terwijl de regerende partij VMRO-DPMNE juist de handelaren beschuldigt van het kunstmatig verhogen van prijzen.

De regering had al eerder een zogenaamde “Nieuwjaarsmand” ingevoerd, een pakket met prijsbeperkende maatregelen. Toch zijn de burgers van mening dat deze actie te laat kwam en de prijzen al te hoog waren vóór de kortingen werden toegepast.

Boycot in Montenegro

Montenegro voegt zich ook bij de regionale protesten. De NGO “Alternativa Crna Gora” riep op tot een boycot van supermarkten en winkels op 31 januari. Daarbij ligt de nadruk op het feit dat de hoge prijzen iedereen treffen, ongeacht politieke voorkeur. Ze beschuldigen de winkelketens van gecoördineerde prijsverhogingen die de kosten van levensonderhoud hebben opgedreven.

De kracht van de Westelijke Balkan boycot

Supermarkt in de Westelijke Balkan

De kracht van deze boycot in de Balkan ligt in het collectieve bewustzijn van de consument. In plaats van te wachten op overheidsmaatregelen, nemen burgers het heft in eigen handen. Door hun gezamenlijke koopkracht in te zetten, dwingen ze regeringen en winkelketens om naar hen te luisteren. En het werkt!

Resultaat van de boycot in Kroatië

De cijfers uit Kroatië spreken boekdelen: transacties in supermarkten daalden met 44%. Ook kelderde de totale omzet met 53%. Dit soort resultaten kunnen niet genegeerd worden.

Retailers zijn al begonnen met reageren. Kaufland Kroatië heeft aangekondigd dat het vanaf 5 februari de prijzen van meer dan 1000 producten zal verlagen. Ook de keten Konzum heeft actie ondernomen en gaat 1 miljoen euro investeren in het verlagen en bevriezen van de prijzen van 250 producten die niet onder de overheidsprijscontrole vallen.

Dit is de kracht van een goed georganiseerde, breed gedragen consumentenbeweging. Het laat zien dat wanneer mensen samenwerken en gezamenlijk actie ondernemen, ze een grote impact kunnen hebben op de economie en het beleid.

Verwachtingen voor de toekomst

Het is duidelijk dat de consumentenboycot in de Westelijke Balkan een blijvende beweging is. Het is meer dan alleen een eenmalig protest tegen hoge prijzen. Ook is get een oproep aan de hele regio om verandering af te dwingen. Regeringen in de Westelijke Balkan moeten nu meer dan ooit hun verantwoordelijkheid nemen om de kosten van levensonderhoud onder controle te krijgen. De bevolking heeft namelijk laten zien dat zij niet meer genoegen neemt met loze beloftes.

In Kroatië heeft de regering inmiddels haar lijst van prijsgecontroleerde producten uitgebreid van 30 naar 70 items. Deze lijst omvat nu basisproducten zoals brood, pasta, ingeblikte goederen, zuivel en vleeswaren. Deze maatregel treedt volgende week in werking. Hierdoor hebben de retailers een week de tijd om hun prijzen aan te passen.

In andere landen, zoals Bosnië en Herzegovina en Montenegro, wordt gekeken naar vergelijkbare maatregelen. Toch blijft de druk van de bevolking aanhouden. Veel mensen zijn van mening dat overheidsingrijpen al lang had moeten plaatsvinden. Daarnaast komen de prijsbeperkingen te laat om het effect van de stijgende kosten op hun dagelijkse levensonderhoud te compenseren.

Boycot in Westelijke Balkan tegen inflatie en stijgende prijzen

Het is moeilijk te voorspellen hoe lang deze boycotbeweging zal duren of hoe ver het zal gaan, maar het is duidelijk dat de onvrede in de Westelijke Balkan groeit. De mensen zijn vastberaden om hun stem te laten horen. En ze doen dit met hun portemonnee!

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter!