Op vrijdag 31 januari hebben consumenten in Montenegro massaal deelgenomen in een boycot tegen winkels. Dit resulteerde in een daling van de omzet van maar liefst 56,14 procent in de vijf grootste winkelketens van het land. Deze actie, geïnitieerd door Alternativa Crna Gora, werd georganiseerd als protest tegen de extreem hoge voedselprijzen.
Het resultaat? Een harde klap voor de retailsector, met name in het noorden van Montenegro. Hier daalde de omzet met 61,4 procent.
Het gevolg van de boycot in Montenegro
De cijfers zijn duidelijk. De vijf grootste retailketens in Montenegro, waaronder “Voli trade” d.o.o., “Hard Diskont Laković” d.o.o., “Idea-CG” d.o.o., “Domaća trgovina” d.o.o., en “Megapromet” d.o.o., zagen hun omzet dalen van 2.790.909 euro op vrijdag 24 januari naar 1.224.172 euro op de dag van de boycot.
Dat is een gigantische daling van meer dan de helft! Vooral in het noorden van Montenegro, waar de economische situatie al kwetsbaar is, was de impact het grootst.
Met zo’n forse daling van de omzet kunnen winkelketens niet anders dan de boodschap serieus nemen. Consumenten hebben een krachtig signaal afgegeven: de stijgende voedselprijzen zijn onacceptabel en er moet iets veranderen.
Alternativa Crna Gora, de organisatie achter de boycot, benadrukt dat de actie pas het begin is. Volgens hen kunnen er nog langere blokkades volgen als de prijzen niet dalen.

Heb je vragen of wil je meer weten over de situatie in Montenegro? Blijf ons volgen voor updates en nieuws, of deel je mening in de reacties hieronder.